Prawidłowa mikroflora jelitowa jest szczególnie ważna dla funkcjonowania naszego organizmu. Znacznie wpływa na ogólny stan zdrowia, na odporność i chroni przed infekcjami układu pokarmowego. Dlatego tak ważne jest spożywanie warzyw i owoców oraz pełnoziarnistych produktów, bogatych w naturalne probiotyki.

Probiotyki to niepatogenne organizmy żywe, które mają liczne właściwości zdrowotne. Są pożytecznymi żywymi mikroorganizmami, które wzmacniają naszą odporność i cały system immunologiczny. Wpływają dobroczynnie na florę jelit, zmniejszają liczebność szkodliwych bakterii i zwiększają ilość pożytecznych. 

probiotyki

Kiedy należy spożywać probiotyki?

Spożywanie probiotyków jest zalecane przy diecie ubogiej w warzywa i owoce; podczas kuracji przeciwgrzybicznych, przeciw-pasożytniczych; przy przeroście Candidy; przy antybiotykoterapii; nietolerancji pokarmowej; w przypadku obniżonej odporności; podczas problemów trawiennych; chorym na zespół jelita drażliwego wraz ze stanami zapalnymi jelit; alergikom, kobietom zmagającym się z infekcjami intymnymi; osobom z nawracającymi infekcjami pęcherza, astmatykom, kobietom w ciąży i karmiącym, jak również dzieciom, które nie były karmione piersią; osobom zestresowanym.

Geneza probiotyków

Ilja Miecznikow zauważył pozytywne działanie jogurtu, zawierającego jeden ze szczepów bakterii kwasu mlekowego. Zanim jednak wprowadzono na rynek pierwszy wyprodukowany produkt probiotyczny, upłynęło aż 70 lat. Pomimo tego, że mamy wybór żywności probiotycznej, to wciąż czujemy niedosyt wiedzy dotyczącej działania probiotyków na nasz organizm.

Dotychczas wyizolowano zaledwie kilka szczepów probiotycznych, wśród których najlepiej zbadane i najczęściej stosowane są Bifido- i – Lactobakterie. Są one wyznacznikiem w ocenianiu czy dany produkt mleczny jest probiotykiem. Produkt mleczny klasyfikuje się jako probiotyczny, gdy w jednym gramie zawiera co najmniej 10 mln jednostek Bifidobacterium lub 100 mln jednostek Lactobacillus.

Wartościowe probiotyki

Za wartościowy probiotyk uznaje się taki, który pochodzi z mikroflory jelitowej człowieka, podczas procesu trawienia potrafi przetrwać oddziaływanie kwaśnego środowiska żołądka, a po dotarciu do jelita przylega do jego ścian,  zakłada szczep i rozmnaża się wpływając korzystnie na nasz organizm. Ponadto musi być on zupełnie nieszkodliwy, a jego działanie powinno być względnie stałe. Ich najważniejszą funkcją jest uszczelnianie ścian jelita i zapobieganie aby do krwi nie dostały się szkodliwe substancje.

Wpływają również na wzmocnienie sił obronnych organizmu podczas zagrożenia chorobą, pobudzając do produkcji limfocyty. W ten sposób pomagają nam pozbyć się bakterii chorobotwórczych. Antybiotyki, jak i przetworzona żywność, poprzez niewłaściwe bakterie niszczą naturalną florę jelitową i wpływają na ogólne samopoczucie organizmu.

Powierzchnia jelit jest ponad 200 razy większa niż powierzchnia skóry! Samo jelito cienkie ma powierzchnię chłonną około 200 m2, do tego dochodzi jeszcze powierzchnia jelita grubego, a skóra to tylko skromne 2 m2. Istotne jest dostarczanie zdrowych kultur bakterii, zawartych w probiotykach dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu [1].

Właściwości probiotyków

Pożyteczne bakterie jelitowe to te, które rozkładają cukry złożone na substancje, które są dla nas pożyteczne dzięki temu, że:

  • korzystnie wpływają na odczyn w jelitach,
  • mogą hamować wzrost szkodliwych bakterii,
  • produkują witaminy B i K,
  • poprawiają ukrwienie błony śluzowej jelit,
  • pomagają rozkładać niewchłonięte resztki pokarmu,
  • ograniczają możliwość powstawania chorób nowotworowych [2].

Mikroskopijnych naturalnych obrońców organizmu, którzy toczą walkę ze szkodliwymi bakteriami o składniki pokarmowe jest najwięcej w: węglu roślinnym, papajach, korzeniu imbiru lekarskiego, zielonym anyżu, koprze włoskim. Inne probiotyki to kiszona kapusta, kefiry, maślanki, cytrusy i jabłka [3].

Probiotyki należy przyjmować stale, badania dowiodły, że potrzeba aż 6 miesięcy, żeby odbudować mikroflorę bakteryjną po kuracji antybiotykowej! Dlatego aby nie dopuścić do jej wyniszczenia powinniśmy na stałe włączyć do naszej diety produkty probiotyczne.

Jak zbadać mikroflorę jelit?

Stan mikroflory jelit można przebadać na urządzeniu diagnostycznym. Więcej informacji dowiesz się klikając w link.

____________________

[1] Probiotyki i prebiotyki a mikroflora jelit, http://www.vitanatural.pl/Prebiotyki+i+probiotyki+a+mikroflora+jelit (dostęp: 2.12.2016).

[2] Probiotyki a nasza odporność, http://www.oczyszczanie-organizmu.com/probiotyki-odpornosc/ (dostęp: 2.12.2016).

[3] Probiotyki, http://www.alternatywnamedycyna.pl/artykul.php?a_id=118,  „Medycyna i zdrowie” 2008 nr 2.

 

Jesteś diagnostą?

Dodaj swoją placówkę!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Diagnozujmy 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x