Zdaniem uczonych nasz organizm zaprogramowany jest na 120 lat Jak dożyć sędziwej starości w zdrowiu? Co jeść, czym się zajmować? Warto sprawdzić jak robiły to osoby, które przekroczyli setkę.

  1. Praca jest ważna

Oczywiście, nie da się pracować bez przerwy, jednak brak aktywności jest równie niedobry dla organizmu. Przykładem niech będzie Albina Wilusz z Korczyny, o której media pisały w W kwietniu 2015 roku. Jej zdaniem Albiny receptą na długowieczność jest praca.

Podobnie uważa Stanisław Lenart z Krosna, który w 2011 roku świętował setne urodziny. Na pytanie, jak dożyć takiego wieku jak on, odpowiedział: „Mało jeść, dużo robić”. Choć brzmi to jak żart, to wypowiedzi stulatków żyjących na Opolszczyźnie wskazują, że praca przedłuża życie. Wielu z nich zaczęło pracę od 6. roku życia, co zahartowało ich na długie lata.

  1. Nie objadaj się

Tu sprawdza się powiedzenie o kolacji oddawanej wrogowi i samotnych śniadaniach. Zdaniem słynącej z długowieczności ludności Okinawy, nie należy jeść do syta. To nadrzędna zasada dotycząca posiłków. Od stołu trzeba wstać, czując się najedzonym w ok. 80 procentach.

Stuszesnastoletni Japończyk, Jiroemon Kimura nigdy nie palił, pił niewielkie ilości alkoholu i nigdy nie jadł do syta. Jego motto brzmiało „Jedz lekko, żyj długo”. Nasz mózg wysyła o sytości dopiero po 20 minutach od rozpoczęcia posiłku, więc brzmi to jak dobra strategia.

  1. Zachowaj aktywność

Ruch przedłuża życie – co do tego nie ma wątpliwości. Nie oznacza to jednak, by od razu katować się treningami. Wystarczy 15 minut ruchu dziennie, żeby obniżyć ryzyko przedwczesnej śmierci. Regularne uprawianie sportu wzmacnia zdrowie i przedłuża sprawność.

Przykładem niech będzie Antoni Huczyński, który w wieku 96 lat, jest w lepszej formie niż niejeden nastolatek.

  1. Zachowaj pogodę ducha

Autorki książki „Długowieczność z gwarancją” piszą, że pozytywne podejście do świata pozwala dłużej żyć. Co więcej, według badań osoby skarżące się na nudne życie mają dwukrotnie wyższą szansę wystąpienia udaru czy chorób serca.

  1. Miej dobry kontakt z bliskimi

Badania potwierdzają – samotni żyją krócej. Unikanie ludzi i stronienie od towarzystwa zwiększają ryzyko przedwczesnej śmierci aż o 30 procent. Oczywiście, chodzi tutaj o osoby samotne z przymusu, a nie tych, którzy dobrze się w swoim towarzystwie czują.

  1. Wysypiaj się

Osoby regularnie zarywające noc, według badań brytyjskich naukowców, są zagrożone przedwczesnym zgonem. Jeśli nasz sen regularnie trwa mniej niż pięć godzin, może nam w podeszłym wieku grozić nawet choroba Alzheimera.

  1. Uprawiaj seks

Regularne i zdrowe życie erotyczne może wydłużyć życie nawet o siedem lat. Jak się bowiem  okazuje, orgazm usprawnia funkcjonowanie wszystkich narządów i pobudza produkcję hormonów, co korzystnie wpływa na długość życia. Osoby długowieczne nie ukrywają, że w życiu nie stroniły od seksu.

  1. Jedz warzywa i orzechy

W  diecie powinny dominować produkty pochodzenia roślinnego. Warto wprowadzić do niej na przykład soję i fioletowe ziemniaki. Ponadto, regularne jedzenie orzechów o 20 proc. obniża ryzyko śmierci z jakiegokolwiek powodu. Potwierdzają to badania z regionów, gdzie żyją osoby długowieczne.

  1. Śmiej się jak najczęściej

Autorzy książek o długowieczności podkreślają, że trzeba jak najczęściej się śmiać, by długo żyć. Śmiech uwalnia od stresów, przynosi ulgę w bólu, pobudza pracę mózgu. Nie na darmo mówi się, że śmiech to zdrowie.

  1. Trzymaj się z dala od używek

A na pewno od papierosów. Alkohol pity sporadycznie nie powinien zaszkodzić, jednak nie warto z nim przesadzać. Jak informują badania, większość polskich stulatków nigdy nie paliła, a alkohol piła sporadycznie.

Amerykanka Jeralean Talley, ogłoszona najstarszym człowiekiem na świecie 6 kwietnia 2015 roku, przyznała, że nigdy nie paliła papierosów ani nie piła alkoholu. Jeśli chcemy dożyć sędziwej starości, warto wziąć z niej przykład.

Jesteś diagnostą?

Dodaj swoją placówkę!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Diagnozujmy 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x